środa, 20 maja 2009

E-prasa w natarciu?!

Według raportu serwisu Money.pl, Polacy kupują ponad ćwierć miliona elektronicznych wydań gazet miesięcznie.

Wydawcy i dystrybutorzy e-prasy wskazują na jej dostępność, wygodę wyszukiwania informacji, interaktywność oraz aspekty ekologiczne, jako kluczowe czynniki decydujące o takiej popularności. Dla czytelnika nie mniej ważna pozostaje również cena, która w niektórych przypadkach jest od 15 do 20 proc. niższa niż cena wydań drukowanych.

eGazety, Nexto i e-Kiosk - trzej kluczowi gracze na polskim rynku cyfrowej prasy, mogą poszczycić się średnią miesięczną sprzedażą na poziomie 270 tysięcy egzemplarzy.

Wydania cyfrowe postrzega się, póki co, jako poszerzenie sposobu dotarcia do ostatecznego klienta i kolejny kanał sprzedaży oraz dystrybucji.

Do najchętniej kupowanych e-wydań tytułów prasowych zaliczyć można przede wszystkim tygodniki opinii, przy czym w przypadku e-Kiosku pierwsza trójka to: "Newsweek", "Wprost" oraz "Forbes", w przypadku Nexto: "Polityka", "Twój Weekend" [ten tytuł akurat wyłamuje się z kategorii - przyp. interaktywnie.com], "Forum", a w przypadku eGazety: "Nie", "Tygodnik Powszechny" oraz "Fakty i Mity". Druga grupa najchętniej kupowanych tytułów to wydawnictwa branżowe i specjalistyczne, przede wszystkim o profilu gospodarczym i informatycznym.

Co ciekawe, na dużą część przychodów dystrybutorów e-prasy składa się prenumerata: eGazety - prawie wszystkie tytuły, Nexto - 40 proc., e-Kiosk - 17 proc.

Kioski z cyfrową prasą, to w obecnej dobie rynek bardzo dynamiczny. Z jednej strony za taki stan rzeczy odpowiedzialne są zmieniające się potrzeby czytelników, z drugiej - podejście wydawców, którzy przestali traktować e-prasę jako swoisty dodatek do wydań papierowych, a uznali jej status pełnoprawnego kanału dystrybucji.

Wbrew pozorom, cyfrowa prasa, szybko nie wyprze jednak z rynku wydań tradycyjnych. Rewolucję przynieść może dopiero upowszechnienie taniej i wygodnej technologii jej odczytu i prezentacji, np., obsługującego kolory e-papieru.

Więcej na temat e-prasy w Polsce, w raporcie Money.pl.

Żródło: Money.pl i Interaktywnie.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz